Veelgestelde vragen

Voor wie is de GeldWijzerWinkel?

De GeldWijzerWinkel is er voor iedereen die gratis advies wil over geldzaken. Wij helpen je bijvoorbeeld met het beantwoorden van vragen over het verlies van werk, een echtscheiding, pensioen of 18 worden. Loop gerust binnen, je bent van harte welkom.

Met welke vragen kan ik terecht bij de GeldWijzerWinkel?

Je kunt bij de GeldWijzerWinkel terecht met al je vragen over geldzaken. Voorbeelden van vragen zijn: Wat gebeurt er met mijn geld als ik werk krijg? Welke geldzaken moet ik regelen als ik 18 word? Ik ga scheiden, wat betekent dit voor mijn inkomen? Wat betekent het pensioen voor mij? Ik ben arbeidsongeschikt, kan ik nu nog rondkomen? Krijg ik toeslagen als ik kinderen heb? Maar je kunt natuurlijk ook andere vragen hebben. Loop vooral een keer binnen of maak een afspraak voor advies en hulp bij jouw vraag.

Waar kan ik de GeldWijzerWinkel vinden?

Je vind de GeldWijzerWinkel op het volgende adres: Martin Buberplein 21, 6461 NC Kerkrade.

Hoe kom ik in contact met de GeldWijzerWinkel?

Je kunt van dinsdag t/m vrijdag (10:00u – 12:00u) terecht bij de GeldWijzerWinkel voor al je vragen over geldzaken. Ook kan je online je vraag stellen, via dit formulier of telefonisch contact met ons opnemen door te bellen naar 045-4059219.

Wanneer is de GeldWijzerWinkel geopend?

Onze openingstijden zijn:
Maandag: gesloten
Dinsdag: 09:00u – 15:00u
Woensdag: 09:00u – 15:00u
Donderdag: 13:00u – 19:00u
Vrijdag: 09:00u – 12:00u

Ook kan je online je vraag stellen, via dit formulier.

 

De GeldWijzerWinkel is op 7 juli 2022 om 16.30 uur gesloten, in verband met de opening van het WMC en de drukte die verwacht wordt.

Waarom bestaat de GeldWijzerWinkel?

De GeldWijzerWinkel helpt en adviseert mensen die problemen ervaren op het gebied van geldzaken. Van financiële gevolgen bij belangrijke gebeurtenissen tot het krijgen van toeslagen. Verschillende organisaties werken hier samen om altijd de beste hulp te kunnen bieden. Zo hebben we voldoende kennis in huis en kunnen we jou altijd adviseren over een groot aantal onderwerpen.

Moet ik een afspraak plannen?

Het is mogelijk om buiten openingstijden een afspraak te maken. Neem daarvoor contact met ons op via [email protected]) of bel naar 045-4059219

Moet ik een afspraak maken voor een bezoek aan de GeldWijzerWinkel?

Een afspraak maken is niet nodig. Je kunt altijd langskomen tijdens onze openingstijden.

Ik wil graag anoniem blijven, is dit mogelijk?

Je kunt bij de GeldWijzerWinkel een vertrouwelijk één-op-één gesprek aanvragen, waarbij je veilig en in vertrouwen jouw geldzaken kunt bespreken. Vraag onze medewerkers naar de mogelijkheden.

Ik woon niet in Kerkrade, kan ik wel naar de GeldWijzerWinkel toe?

Iedereen is welkom bij de GeldWijzerWinkel, ook als je geen inwoner van Kerkrade bent. Wij zoeken dan samen naar de best mogelijke oplossing voor jouw knelpunt. Let op: Een doorverwijzing naar andere instanties is alléén mogelijk bij inwoners van Kerkrade.

Wat doet de GeldWijzerWinkel met mijn gegevens?

De GeldWijzerWinkel gaat zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens. Daarbij houden wij ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We gebruiken jouw gegevens uitsluitend om je zo goed mogelijk van dienst te zijn bij jouw vraag. Deze gegevens zullen wij nooit zonder jouw toestemming doorgeven aan andere instanties. Klik hier voor het privacybeleid van de GeldWijzerWinkel.

Wat is 'Vroeg Eropaf'?

Een nieuwe wet regelt dat verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers, het waterbedrijf e.d. zo vroeg mogelijk signalen van betalingsachterstanden aan gemeenten doorgeven. In de wet staat ook, dat gemeenten contact zoeken met deze inwoners om hulp aan te bieden. Deze aanpak heet ‘Vroeg Eropaf’.

Wat is de werkwijze van 'Vroeg Eropaf'?

Met ‘Vroeg Eropaf’ wachten we niet tot de inwoner zichzelf meldt, maar gaan we naar de inwoner toe. Inwoners met betalingsachterstanden komen zo veel eerder in beeld. Door naar de inwoner toe te gaan, bereiken we een doelgroep die zich (nog) niet zelf meldt bij de reguliere (schuld)hulpverlening. Deze aanpak voorkomt dat mensen in ernstige (schuld)problemen komen en dat langdurige en zware (schuld)hulpverleningstrajecten nodig zijn om tot een oplossing te komen. Naar aanleiding van het contact met een medewerker van “Vroeg Eropaf” bestaat de mogelijkheid om uitgenodigd te worden voor een Quickscan.

Wat is een quickscan?

Een Quickscan is een gesprek, waarbij wij op een snelle manier zicht proberen te krijgen op de (financiële) problemen die er zijn. Een Quickscan is er niet alleen voor grote schulden. We willen ook voorkomen dat kleine schulden groot worden.

Voor wie is de quickscan?

Iedereen kan met schulden te maken krijgen. Denk aan scheiding, overlijden, verlies van werk, verkeerde keuzes of ziekte waardoor alles verandert. Soms komen alle vervelende zaken bij elkaar en zie je door de boven het bos niet meer. De Quickscan is er voor iedereen die schulden heeft of die vragen heeft met betrekking tot geldzaken om zo te voorkomen dat er schulden ontstaan.

Ik word uitgenodigd voor een quickscan. Wat kan ik verwachten?

Je wordt door Impuls benaderd voor het inplannen van een afspraak. Wanneer de afspraak gepland is, ontvang je nog een bevestiging. Het gesprek zal plaatsvinden in het Flexiforum.  Tijdens het gesprek is er een medewerker van de KBL en een medewerker van Impuls aanwezig. Zij zullen met jou bespreken waar je in je vastloopt en de mogelijkheden bespreken die er zijn om tot een oplossing te komen.  Het gesprek duurt ongeveer een uur.

Wat moet ik meenemen als ik uitgenodigd ben voor een quickscan?

Je hoeft, behalve een geldig identiteitsbewijs, nog geen papieren mee te nemen.

Kan ik iemand meenemen naar mijn afspraak voor de quickscan?

Ja, je mag iemand meenemen naar het gesprek. Dit mag een hulpverlener, vriend of familielid zijn. Wanneer je samenwoont, dan verzoeken wij altijd om je partner mee te nemen.